دیجیتال مارکتینگ، به مانند چتری است که انواع روشهای بازاریابی که با استفاده از اینترنت انجام میشوند را پوشش میدهد. دیجیتال مارکتینگ شامل مواردی مانند طراحی و توسعه وبسایت و اپلیکیشن، سئو، گوگل ادوردز، بازاریابی شبکههای اجتماعی و بازاریابی اپلیکیشن است، اما به هیچ عنوان محدود به اینها نیست و کانالهای بازاریابی بسیاری را تحت پوشش قرار میدهد. دیجیتال مارکتینگ از طریق ارائه همزمان و یکپارچه ابزارها و تکنولوژی مورد نیاز، به برندها و کسبوکارها کمک میکند تا به مخاطبان هدف و مشتریان بالقوه خود که در کانالهای مختلف حضور دارند، دسترسی پیدا کنند. بازاریابی موثر چیزی نیست جز ارتباط با مخاطب در بهترین زمان و مکان؛ به لطف اینترنت، دستیابی به بازاریابی موثر امکانپذیر است.
هرچه کسبوکارها و برندهای بیشتری به دیجیتال مارکتینگ روی میآورند، نیاز به مشاورین بازاریابی دیجیتال هم بیشتر احساس میشود؛ مشاورینی که از تسلط خوبی نسبت به تمامی روشهای دیجیتال مارکتینگ برخوردار باشند. مشاورین بازاریابی نقش بسیار مهمی را در توسعه کسبوکارها ایفا میکند. این افراد میتوانند فاصله یا گپ بین کسبوکارها و دنیای آنلاین را پر کنند و به صاحبان کسبوکار کمک کنند تا به درستی برند، محصولات و خدمات خود را به مردم معرفی کنند و در نهایت، موجب فروش بیشتر محصولات و خدماتشان شوند.
اما آیا وظیفه یک مشاور بازاریابی دیجیتال، محدود به فروش بیشتر محصولات و خدمات آن کسبوکار است؟ در این پست، قصد داریم یک مشاور دیجیتال مارکتینگ یا مشاور بازاریابی دیجیتال را معرفی کنیم و وظایف و مهارتهای او به عنوان مشاور را شرح دهیم. در پایان نیز به این نکته اشاره میکنیم که چه کسانی به مشاور بازاریابی دیجیتال نیاز دارند.
یک مشاوره بازاریابی دیجیتال کیست؟
بسیاری از بازاریابان تصور میکنند که تنها راه رسیدن به موفقیت شغلی، کار کردن به عنوان یک کارمند تمام وقت است؛ اما گزینههای دیگری برای موفقیت در زمینه دیجیتال مارکتینگ نیز وجود دارد: کار کردن به عنوان یک مشاور بازاریابی مستقل. تعریف مشاور دیجیتال مارکتینگ، بسته به نوع شرکت و محصول متفاوت است، اما وظیفه اصلی یک مشاور، ایجاد پل بین کسبوکارها و دنیای آنلاین است. یک مشاور بازاریابی دیجیتال، کسی است که دانش، تخصص و مهارت بالایی در روشهای بازاریابی آنلاین دارد و میتواند مشتریان را به کسبوکار مورد نظر جذب کند و در نهایت، به نتایج و اهداف دلخواه صاحب کسبوکار دست پیدا کند. اما یک مشاور بازاریابی دیجیتال موفق باید توانایی و تخصص بالایی در همه روشهای دیجیتال مارکتینگ داشته باشد. هر کسی نمیتواند در این کار ورود کند و موفق باشد. مانند هر شغل دیگری، این کار هم مزایا و مضرات خاص خودش را دارد. پس از خواندن این پست میتوانید تصمیم بگیرید که آیا مشاور بازاریابی بودن، شغل مناسبی برای شما خواهد بود یا خیر؟
شرح وظایف یک مشاور دیجیتال مارکتینگ
وظیفه یک مشاور بازاریابی بسته به نوع شرکت و پروژه، متفاوت است؛ اما اصلیترین هدف یک مشاور بازاریابی، مستقل از نوع پروژه و شرکت، راهنمایی و کمک به شرکتها به بهینهترین شکل ممکن در راستای جذب مشتریان بیشتر و متعاقباً، فروش بیشتر است. برخی به اشتباه تصور میکنند که یک مشاور دیجیتال مارکتینگ باید با همه جوانب تبلیغات روبرو شوند و هر مسئلهای را حل کنند. اما در واقعیت، چنین اتفاقی نمیافتد. اگه کسبوکاری چنین انتظاری دارد، باید به جای همکاری با یک مشاور بازاریابی، با یک آژانس تبلیغاتی تماس بگیرد. یک مشاور بازاریابی تنها میتواند با کسبوکارها همکاری کند و به آنها کمک کند تا مشتریان قبلی خود را حفظ و مشتریان جدیدی را جذب کنند.
یک مشاور بازاریابی برای ارائه راه حلهای مفید، باید مدل کسبوکار آن شرکت را بررسی و در نهایت، یک استراتژی بازاریابی دیجیتال که به دستیابی اهداف آن شرکت منجر میشود، طراحی کند. همانطور که گفته شد، تمرکز اصلی یک مشاور بازاریابی، به نوع شرکت، نیازها و اهداف آن کسبوکار بستگی دارد.
موارد زیر، تعدادی از وظایف و مسئولیتهایی است که یک مشاور بازاریابی بر عهده دارد.
یافتن فرصتهای جدید برای کسبوکار با هدف حفظ مشتریان قبلی و جذب مشتریان جدید
بررسی روشهای بازاریابی کنونی شرکت (سئو، شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ …)و ارائه پیشنهاداتی جهت بهینهسازی تبلیغات
بهبود تعامل و ارتباط مشتریان از طریق اجرای کمپینهای خلاقانه در شبکههای اجتماعی
ایجاد پلتفرمهایی برای ارائه محتوای خوب مانند بلاگ و لندینگ پیجهای جذاب و به کارگیری سئو برای بیشتر دیده شدن محتواهای تولید شده
برنامهریزی، اجرا و مدیریت کمپینهای تبلیغاتی در کانالهای مختلف
استفاده از ابزارهای تحلیل برای سنجش میزان موفقیت کمپینها و بهینهسازی کمپینها با استفاده از نتایج بدست آمده
به طور کلی، وظایف مشاورین تبلیغاتی بسیار متنوع و گسترده است. آنها پیشنهاد میدهند، برنامهریزی میکنند، تحقیق میکنند تا مطمئن شوند که کسبوکار مورد نظر راه درستی را در پیش گرفته و از بازاریابی دیجیتال بهترین استفاده را میکنند.
یک مشاور دیجیتال مارکتینگ خوب چه مهارتهایی دارند؟
مانند هر شغل دیگری، یک مشاور دیجیتال مارکتینگ نیز باید دارای مهارتها و تواناییهای مشخص باشد تا به موفقیت برسد. مشاور تبلیغات دیجیتال بودن، یعنی مهارت استفاده از قدرت اینترنت و دنیای دیجیتال به عنوان ابزاری برای بازاریابی بهینه یک برند یا کسبوکار. مشاور بازاریابی دیجیتال باید بداند هر یک از پلتفرمهای دیجیتال مارکتینگ چه کاربردی دارند و ارتباطشان با یکدیگر چگونه است. برای انجام این وظایف چه مهارتهایی نیاز است؟
یک بخش مهم مشاور بازاریابی دیجیتال بودن، توانایی آنالیز داده، استفاده از آنالیتیکس برای سنجش میزان موفقیت کمپینها و در نهایت، ارائه پیشنهادهای خوب برای بهینهسازی شیوههای بازاریابی آن شرکت است. برای انجام راحتتر این کار، ترکیبی از مهارتهای فنی و قدرت حل مسئله خلاقانه بسیار مفید و ارزشمند است.
۲- توانایی تعیین اهداف درست و قابل دسترس
به علاوه، مشاورین بازاریابی باید تمامی فعالیتهای خود را با تمرکز بر هدف اصلی شرکت، انجام دهند. بنابراین، توانایی تعیین اهداف قابل دسترسی هم برای کسبوکارها بسیار مهم است؛ چرا که همواره نتیجه کمپینها و موفق بودن یا نبودن آن برای صاحبان کسبوکار اهمیت دارد. در صورتی که یک مشاور بازاریابی، اهداف غیرقابل دسترس و غیرواقعی تعیین کند، کسبوکار مورد نظر نمیتواند به آن اهداف برسد که باعث نارضایتی مشتریان میشود. به همین دلیل است که انتخاب اهداف هوشمند (SMART goal) توسط مشاور بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار است. اهداف هوشمند به چه معنا است؟
(Specific (Simple، Sensible، Significant
(Measurable (Meaningful، Motivating
(Achievable (Agreed، Attainable
(Relevant (Reasonable، Realistic، Result-based
(Time bound (Time-based، Time-limited، Time-sensitive
۳- تمایز بین استراتژی و تاکتیک
نکته مهم دیگری هر مشاور بازاریابی باید به آن دقت کند، تمایز بین استراتژی و تاکتیک است. این دو مورد مفهوم یکسانی ندارند.
استراتژی، برنامه عملیاتی برای رسیدن به یک هدف مشخص است. در حالی که، تاکتیک، اقدام خاصی است و در واقع، بخشی از استراتژی محسوب میشود. درک عمیق این موضوع، برای تبدیل شدن به یک مشاور تبلیغاتی خوب ضروری است.
به فردی، یک کتاب رنگآمیزی میدهید و آن فرد نیز بین خطوط و با رعایت مرز خطوط، رنگآمیزی را انجام میدهد. (تاکتیک)
بدون وجود خطوط (استراتژی)، آن کتاب بسیار آشفته و به هم ریخته میشد.
علاوه بر موارد گفته شده، یک مشاور بازاریابی خوب باید شنونده خوبی هم باشد تا بتواند به دیدگاه مناسبی نسبت به کسبوکار، نیازهای آن کسبوکار و سایر مسائل موجود برسد. یک مشاور تبلیغات خوب میداند که گوش دادن و درک مشکلات یک کسبوکار، یکی از مهارتهای ضروری است. تمامی کسبوکارها به نوبه خود منحصر به فرد هستند و به صرف زمان و توجه نیاز دارند تا نیازها و مسائل آنها کاملاً درک شوند.
۵- مهارت اولویتبندی کارها و تصمیمگیری هوشمندانه
بخش مهمی از وظایف یک مشاور دیجیتال مارکتینگ خوب، گردآوری دادهها، منظم کردن آن دادهها، رسیدن به بینش کلی نسب به شرکت و تحلیل آن دادهها به منظور ارائه پیشنهادهایی برای شرکت است. این پیشنهادها باید بتواند در بخش مارکتینگ آن شرکت تعادل ایجاد کند و به اولویتبندی کارها و وظایف هر فرد در شرکت کمک کند.
۶- مهارت رهبری و برقراری ارتباط
یک مشاور بازاریابی به منظور موفق بودن، باید مهارتهای رهبری داشته باشد و حرفهای عمل کند. وقتی شرکتی، یک مشاور بازاریابی استخدام میکند، از آن فرد انتظار دارد که درباره کاری که میخواهد انجام دهد، اعتماد به نفس داشته باشد و حرفهای عمل کند. هیچ برندی دوست ندارد با مشاوری همکاری کند که از کارش مطمئن نیست و دیدگاه حرفهای ندارد؛ گویی آن فرد به اندازه کافی دانش و تجربه برای انجام آن کار ندارد. به علاوه، این فرد باید مهارت بسیار بالایی در ارتباط برقرار کردن با سایرین داشته باشد.
پس از اینکه مهارتهای لازم را بدست آوردید، اقداماتی وجود دارد که میتوانید موفقیت خود را در این شغل تضمین کنید.
اعتماد کسبوکارها را بدست آورید.
اثرات مفید بازاریابی دیجیتال را برای مشتریان خود توضیح دهید.
قیمت مناسبی برای خدمات خود پیشنهاد دهید.
درباره هر کسبوکاری به صورت دقیق تحقیق کنید.
بازاریابی محتوا راز اساسی بیزینس شما